Actieve en passieve recreatie voor groepen en het individu

Concert 29 oktober 2017 Sopraan Caroline Spanjaard zingt barokmuziek

Contrasten, niet alléén in stijlen maar ook in emoties, dat willen de uitvoerders u graag laten beleven in het door hun samengestelde programma. In de cantates slaat de negatieve emotie om in een positieve, maakt onrust plaats voor kalmte en berusting. Wat de stijlen betreft worden de Franse en Italiaanse muziek tegenover elkaar gezet , terwijl het programma wordt besloten met muziek waarin beide stijlen versmolten raken. Aan het begin van de 18e eeuw vonden Italianen de Franse stijl slaapverwekkend en vonden de Fransen de Italiaanse stijl overdreven en ruw. De sonate en de cantate, waar het programma mee begint, zijn allebei Italiaanse muziekvormen. De suite daarentegen is een typisch Franse muziekvorm, zoals we die laten horen in de werken van Louis Couperin en Marin Marais. In de cantate van Monteclair aan het eind van het programma laten we zien dat de Italiaanse “extravagante” stijl vanaf het begin van de 18e eeuw steeds meer invloed op de Franse muziek krijgt. De Italiaanse muziek wordt vertegenwoordigd door muziek van componisten afkomstig uit Napels. Michele Mascitti, die zich de bijnaam Il Napolitano heeft aangemeten als hij zijn muziek in Frankrijk uit laat geven, werd geboren in Napels. Op z’n 40e vestigt hij zich na omzwervingen door Duitsland, Nederland en Engeland in Frankrijk. Hij geeft daar veel muziek uit en blijft er tot zijn dood wonen. Zijn eerste uitgegeven vioolsonates in 1704 ademen nog helemaal de stijl van Corelli. Naast veel sonates schreef hij ook vioolconcerten, die in zijn tijd vaak herdrukt werden. Er is maar weinig van zijn muziek in moderne uitgaven terug te vinden. Wij putten dan ook uit de originele edities van de Bibliothèque National de France (BnF). Alessandro Scarlatti woonde en werkte het grootste deel van zijn leven in Napels. Hij schreef opera’s, oratoria en cantates. Hij heeft een grote invloed gehad op Händel. De twee hebben een zeer intensief contact gehad. Een van zijn zonen is de bekende Domenico Scarlatti. Louis Couperin was een neef van de later veel beroemdere François Couperin. Beiden behoren tot een familie die veel musici heeft voortgebracht. Hij was klavecinist, gambist en als organist verbonden aan de Saint Gervais in Parijs. Zijn werken, waaronder de preludes non mesurés, zijn tijdens zijn leven niet in druk verschenen, maar vele malen gekopieerd. Marin Marais is de belangrijkste componist in Frankrijk m.b.t. gambamuziek. Zijn bekendste composities zijn vijf boeken met “pièces de viole”, totaal zo’n 550 stukken. Hij schreef daarnaast ook opera’s. Met de komst van de Italianen naar Frankrijk gaan Franse componisten zich steeds vaker toeleggen op een meer Italiaanse stijl. De suite wordt vervangen door de sonate en de cantate doet zijn intrede. Michel Pignolet de Montéclair is één van de eersten die cantates gaat componeren. Een cantate bestaat uit aria’s (in het Frans air genoemd) en recitatieven. Montéclair schrijft zelfs cantates met Italiaanse tekst. Toch blijft zijn muziek met al z’n trillertjes e.d. een Franse sfeer ademen. De onderwerpen van zijn cantates worden geput uit de Griekse Mythologie, destijds zeer geliefd.


Contrasten, niet alléén in stijlen maar ook in emoties, dat willen de uitvoerders u graag laten beleven in het door hun samengestelde programma.

Zondag 29 oktober 2017

15:00 uur start concert. Zaal open vanaf 14:30 uur.

Entree: €10,- Dit bedrag gaat grotendeels naar de artiest


Reserveren

Website artiest

Programma: Michele Mascitti (1664 – 1760) Sonate Opus 9 nr. 6 (1738) voor viool en basso continuo Andante - Allegro - Largo et Affettuoso - Allegro moderato Alessandro Scarlatti (1660 – 1725) Cantate “Io Morirei Contento” (ca1700) voor sopraan en basso continuo Recitativo: Io morirei contento … Aria: S’ogni fiamma … Recitativo: Ma sia quanto … Aria: S’armi pur d’empio … Recitativo: Si, si, fido mio core … Louis Couperin (1626 – 1661) Pièces de Clavecin (1658) voor clavecimbel solo Allemande grave - Courante - Chaconne Marin Marais (1656 – 1728) Suite (2e Livre 1701) voor viola da gamba en clavecimbel Prélude - Allemande - Courante - Sarabande Michel Pignolet de Montéclair (1667 – 1737) Cantate “Le Dépit Genereux” (1706) voor sopraan, viool en basso continuo Récitatif : Dieux justes ….. Air : Arbres épais …. Récitatif : Chérirai je … Air tendre : Douce tranquilité …. Récitatif : Mais, ciel quel changement! ....... Air : Je sens finir mes peines …….
Uitvoerenden:
Caroline Spanjaard, sopraan

Ensemble la Gamme: Ine Houtman

barokviool Arjan Janson

klavecimbel Gert Mulder

viola da gamba

Bel ons

013 505 1237